Храбрин Иванчев е председател на създадената преди 29 години Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България. Той е управител на Киа България от 2002 година, участва в управлението на Субару Моторс, Б.Л.Лизинг и Юръпкар България. Храбрин Иванчев е един от най-запознатите хора у нас с бъдещето на автомобилостроенето. С него ще поговорим именно за автомобилите, които ще видим това десетилетие и новостите, които ще открием на най-голямото автошоу в България.

- През последните две години пандемията попречи на провеждането на най-голямото автоизложение в България. Паузата сякаш изостри интереса, към новостите в света на автомобилите. Тазгодишното издание на Автомобилния салон в София стартира след броени дни - на 3 юни. Бихте ли споделили какво можем да очакваме от автошоуто?

- Тази година мотото на изложението е "Бъдещето идва при теб", а идеята е да представим технологиите, които предстоят да променят автомобилния свят.

Това са електрифицираните автомобили във всичките варианти. Това е бъдещето, което вече се случва и което българския потребител жадува да види. Потребителите постоянно чуват как се променя автомобилния свят, сега вече имат възможност да го видят на живо.

Вижте част от електромобилите, до които ще може да се докоснете на Автомобилен салон София 2022 >> >> >>

В България има огромен интерес към електрическите автомобили, най-вече от гледна точка на хората, които искат да живеят природосъобразно, тези, които не искат да вредят на околната среда. Това беше един аспект, който беше валиден до този момент. Оттук нататък важно е какви са разходите при употребата на автомобила, който използваш. Човек е човек, когато е на път. Текущите цени на горивата направиха ползването на бензиновите и дизеловите автомобили доста по-скъпо. Докато електрическият ток за домашни нужди все още е на по-ниски цени, така че който има електрически автомобил в момента, успява да се придвижва доста по-евтино от всички други.

Главният акцент на изложението е технологиите, които ще променят бъдещето на автомобилния свят. Сега можем да ги видим на живо в България. Това ще е бъде едно от двете големи изложения тази година. Програмата на автомобилните изложения се променя все още, но това, което знаем със сигурност, че в София и в Париж ще се проведат двете големи изложения тази година.

Ние нямаме намерение да се мерим с Париж, но е факт, че ще има 15 напълно нови премиери в България. Тази година нашето изложение е поставено на световната карта на изложенията.

Ние очакваме рекорден брой посетители от България, но и от съседни държави. Те ще дойдат да видят тези технологичните новости и автомобилните премиери. Предвид ситуацията с приключване на пандемичната обстановка решихме да проведем изложението. Затруднени сме от войната в Украйна и нарушените доставки при автомобилните производители. Въпреки тези затруднения, ние като представители на автомобилните производители считаме, че това ще бъде преодоляно в най-скоро време. И всички, които ще посетят нашето изложение, не само ще видят новите технологии, но ще могат да направят своя избор. Основното и най-хубавото на българското изложение, че освен представянето на моделите на всеки един производител, има възможност и за тест драйв.

Тази година сме организирали огромен тест драйв с различи модели. Така ще бъде изключително интересно да могат клиентите в един директен "сблъсък" на модели, марки и технологии да изберат това, което е най-подходящо за тях.

Toyota bZ4X

Снимка: Автомобилен салон София 2022

- Последните две години повлияха и на автомобилната индустрия в световен мащаб. Кои са новите тенденции и поуките, които производителите си направиха след пандемията?

- Пандемията се отрази до степен, в която производителите и техните представители загубихме част от клиентите поради невъзможността да си комуникираме с тях.

Но на ниво индустрия промените, които се случват в момента - електрическата революция - са заложени много преди пандемията с няколко решения на Европейската комисия и Европейския парламент.

Решения, взети преди доста време по отношение на декарбонизацията и преминаването към електрически и сигурни автомобили. Целта е 2050 г. е да се осъществи Vision Zero на Европейската комисия.

Замърсяването да е 0 благодарение на новите автомобили и да няма жертви по пътищата, причинени от инциденти. За да се стигне до тази изключително амбициозна цел, трябва да се правят конкретни стъпки поне 30 години преди да сме стигнали 2050 г. Това се случва като през няколко години се повишават изискванията автомобилите да замърсяват по-малко и по-малко. От 2025 година влиза в сила Евро 7 - изискване, което намалява двойно позволените емисии на въглероден двуокис, които автомобилите отделят.

Така, че 2025 г. автомобил, които не е електрифициран, не може да покрие тези изисквания. Те са изключително строги. Същото важи и за елементите по сигурността на автомобила, още от тази година влязоха още нови 11 елемента, които правят автомобилите по-сигурни. Комбинацията от тези два фактора дават възможност тази цел да става все по-постижима.

Следваща тенденция е свързаността и автономността на автомобилите. Благодарение на 5G този тренд се разпространява изключително добре в Европа. Почти всеки нов автомобил е свързан. Има възможност да се осъществява комуникация с него. Това дава възможност автомобила да бъде използван по най-подходящия начин с цел икономия на гориво, сигурност, максимално използване на автомобила по най-правилен начин. Това са параметрите, по които индустрията работи най-усилено през последните години.

Volvo XC40 Recharge & C40

Снимка: Автомобилен салон София 2022

- Кои са автомобилите, които удовлетворяват търсенето на българите в последните години?

- Ако говорим за всички автомобили на пазара, автомобилният парк в България е застаряващ. За съжаление нашият автопарк е най-старият в Европа със средна възраст над 20 години. Като автомобилите, които са над 20 години всъщност са 1 700 000 вече са почти 1 900 000. Това е почти половината от общия автопарк в страната.

Това е много тревожно, защото с приключването на пандемията трафикът отново ще се възстанови. Очакваме броят на жертвите по пътищата отново да мине над 600 души тази година. Това ни прави държава с най-много жертви на глава от населението в Европа. Автомобилите над 20 години не пазят хората при инциденти, така както ги пазят системите за сигурност на по-новите коли. В България ние не сме по-лоши шофьори, но фаталните инциденти са повече и са резултат на остарелия автопарк. Това е една изключително тревожна тенденция.

Търсенето на българските потребители се промени в посока търсене на SUV автомобили. Това е свързано с промяната на нагласите в цяла Европа. Самите производители започнаха да предлагат автомобили, които са с по-висок просвет, по-високо място за седене. Те не са типичните офроудъри. Това са типичните градски SUV-та, които в момента са изключително популярни и търсенето към тях нараства. Те вече се предлагат и с електрифицирани и електрически задвижвания.

Skoda Enyaq Coupe iV

Снимка: Автомобилен салон София 2022

- Кои са най-интересните електромобили, които можем да видим на Автомобилен автосалон 2022?

- На всеки щанд ще има електрифициран модел. Чисто електрическите ще бъдат 33, хибридните - 70 и те заедно надвишават бройката на конвенционалните модели с ДВГ, които ще бъдат 86. Досeга никога автомобилите с алтернативно задвижване не са превъзхождали като бройка колите със стандартни двигатели.

- Расте ли интересът към електромобилите у нас?

- Расте интересът към електроавтомобилите у нас. В момента в България има регистрирани към 5 000 електрически автомобили от всички типове превозни средства. Расте интересът и вървим в тази посока доста бързо. На година се купуват около 200 електрически автомобила.

С разширяване на предлаганата гама на електрически автомобили от всички производители, това количество ще се увеличава експоненциално за напред. Автомобилните производители заявиха, че в следващите 10 години ще заменят всеки един автомобил от гамата си с електрически такъв. Всеки производител има към 10 модела.

До 2035 година автомобилите ще се електрифицират или ще преминат изцяло към електрически варианти. Европейската комисия обяви, че е прието на първо четене и Европейския парламент е одобрил забраната на производство на дизелови двигатели от 2035 в Европа. Това предстои да бъде гласувано окончателно през юни месец тази година. Всички производители, които участват на пазара в Европа, потвърдиха ангажимента си до 2035 година да електрифицират напълно гамите си и да не се предлагат автомобили с двигатели с вътрешно движение.

Opel Corsa-e

Снимка: Автомобилен салон София 2022

- Имате ли данни, колко са автомобилите на ток, закупени през миналата година в България?

- Това са 476 напълно електрически леки и лекотоварни автомобили според данните на АПП.

- Какво трябва да стане, за да предпочете българинът кола с електромотор пред тази с ДВГ?

- Най-вече трябва да му се даде възможност да се отърси от безпокойството за възможен пробег на електрическия автомобил. Всички се притесняват колко може да се стигне надалеч, какъв пробег имат електрически автомобили. Последното поколение автомобили с електрически двигатели и батерии съвсем спокойно изминават между 350 и 400 км, което покрива около 95% от пътуванията на хората в Европа.

Има хора, които пътуват по 1000 км и повече, но това се случва веднъж или два пъти в годината. Тогава човек може да спре да зарежда на планирано място. За да стане всичко това възможно, мрежата от зарядни станции трябва да се разшири.

В България има липса на зарядни станции тип бързи по главните пътища. 90% от потребители на електрически автомобили си зареждат колата вкъщи. Те нямат нужда да зареждат в града. Основното, което трябва да се направи, е да се разшири мрежата от зарядни станции по главните пътища - магистрали и първокласната пътна мрежа.

Важно е да се предостави възможност и на хората, които не живеят в самостоятелни къщи, а в блокове и кооперации. Трябва да се изградят зарядни станции - тип бавни станции, работещи на променлив ток, по паркингите в кварталите. Това ще позволи през нощта да бъдат използвани такива станции за зареждане на електрическите автомобили. По този начин електрическата кола може напълно да замества автомобилите с ДВГ.

В момента в Европа по данни на Plug Share - голяма роуминг мрежа от зарядни станции са видими публични около 400 000 зарядни станции. Само преди 1 година бяха по-малко и наброяваха 300 000. Това означава, че за години около 100 000 зарядни станции се добавят в Европа. След още 5 или 6 години този проблем с безпокойството за пробега на електрическия автомобил ще отсъства напълно, защото пътната мрежа е наситена с бързи зарядни станции, а електрическите батерии на колите ще осигуряват пробег от 400 км. Това е напълно достатъчно за пътуванията на хората.

Разбира се, много искаме да видим в България програма за субсидиране на покупките на електрически автомобили. В момента такава няма. Ние като представители на АПП се борим от доста време това да се случи. Това ще даде възможност по-бързо да се трансформира автопарка в България от стар, небезопасен, харчещ огромни средства на хората и фирмите. Най-вече защото автопаркът в България 50% е с дизелови двигатели.

Трябва да се има предвид, че в момента цената на дизеловото гориво е висока. Такава субсидираща програма за закупуване на електрически автомобили ще доведе и до намаляване на разходите на хората при употребата на превозни средства.

BMW iX M60

Снимка: Автомобилен салон София 2022

- В Норвегия над 70% от продаваните нови автомобили са на ток. Кога очаквате електромобилите да "превземат" и нашите географски ширини?

- Надяваме се това да се случи възможно най-скоро. Но трябва да се случат тези 3 условия - наличие на голяма гама от електрически автомобили, изграждането на зарядни станции и програма за субсидиране. Факт е, че България една от 3 или 4 държави в Европа, които нямат такава програма.

- Кои са електромобилите, които могат да са по "джоба на всеки" и какво трябва да знаем за по-достъпните коли на ток?

- Българинът е свикнал да притежава автомобил. Това е една реакция от по-минали времена, когато не сме имали възможност да притежаваме автомобили, апартаменти и други. Хората в Западна Европа не притежават, а ползват автомобилите. По-добре е потребителят да преценява каква сума може да отделя на месец, за да се ползва избрания от него автомобил.

- Кои биха били най-големите преки ползи от покупката на електромобил?

- Разходите за ползване на електрически автомобил са много по-ниски от тези на автомобил с ДВГ, защото има по-малко разходи са сервизно обслужване, както и за гориво. Също така електромобилите имат предимство, че в София паркирането на синя и зелена зона е безплатно. Това е абсолютно конкурентно предимство пред автомобилите с ДВГ. От финансова гледна точка електрическите автомобили са много по-изгодни. Също така те не замърсяват околната среда. Така че, който иска да се грижи за околната среда, е съвсем нормално да употребява такъв автомобил.

- Има ли разлики в шофирането на един електромобил, спрямо кола на дизел или бензин?

- Бих казал, че хората, които шофират електрически автомобили са доста по-спокойно шофьори. Могат да се насладят на едно ново интересно ускорение, така и на абсолютна тишина по време на пътуване си. Спокойствието идва и от това, че човек, когато прекалено започне да натиска да педала за ускорение, вижда как пробега намалява и се замисля дали да кара агресивно или не. До известна степен електрическите автомобили формират едни по-спокойни и неагресивни шофьори.

- Знаете ли с колко приблизително биха спаднали фините прахови частици във въздуха на София, ако 50% от автомобилите са електрически?

- 50% от факторите, които замърсяват въздуха са колите, останалите са отопление, строителство и други. Най-малко с 25% ще намалеят фините прахови частици във въздуха в София. Това е много добре, защото фините прахови частици са голям замърсител и вредят на здравето на хората.

Не е за пренебрегване, че градското ни ежедневие ще стане много по-безшумно и много по-приятно като цяло. Ще можем да се наслаждаваме на по-чист въздух и да не бъдем тормозени от прекомерния шум - бич за хората в града.

- Кои са електромобилите, с които можем да пътуваме София-Варна без да спираме за зареждане?

- Има вече модели, които с една батерия от около 80-90 kW могат съвсем спокойно и комфортно да се придвижват София - Варна. Ние очакваме в следващите 2 или 3 години доста нови модели да излязат на пазара.

Като цяло масовият електрически автомобил ще бъде с батерия от 60-70 kW, но с възможност за по-бързо зареждане. Това са решенията, към които ще се насочат производителите, т.е няма да се произвеждат на всяка цена огромни батерии, които да осигуряват максимално голям пробег.

В противен случай автомобилите ще са по-тежки и това ще доведе до по-големи разходи. Ще се произвеждат по-компактни батерии, но с по-бързо зареждане, такова каквото се осъществява в момента на бензиностанциите. Само за 5 -10 минути потребителите ще могат да се зареждат батерията и това вече ще бъде факт следващите 1 или 2 години.

Могат да се видят вече и такива автомобили на Автосалона София 2022 г.

Ford Mustang MACH-E

Снимка: Автомобилен салон София 2022

- Ако зареждане все пак се наложи, колко време би било то и налична ли е необходимата инфраструктура в провинцията?

В България в момента има към 600 зарядни точки., от които поне 100 са бързи. Те функционират на прав ток и се намират се в провинцията. В момента това е само частна инициатива. Държавата не е изградила нищо, не участва в този процес. Би трябвало да помогне и да осигури ток на много места из страната. Най-големият проблем на такъв тип инвестиция е липсата на мрежа.

Много малко бензиностанции имат капацитет да направят бърза зарядна станция. В България вече има почти 5 мрежи за зарядна инфраструктура, които имат приложения, имат представена добра информация в интернет. Те дават възможност електрическия автомобил да се използва пълноценно.

Това, което е важно да допълня, че ние като представители на АПП имам за цел да обсъждаме и активираме решения, които да бъдат изпълнявани от Държавата с оглед ефективно управление на автопарка в България. Освен субсидиите за покупка на електрически автомобили, бихме искали да се създаде електронен регистър.

Това е решение, което би осигурило преди регистрация автомобилите да бъдат проверявани както се проверяват през техния живот в България. Така автомобилите, които влизат в страната, могат да бъдат проверявани и да бъдат контролирани да са технически изправни. Също така да се осигури адекватно данъчно облагане на старите автомобили, посредством което хората да бъдат обучавани и мотивирани да мислят за грижат за собственото си здраве, така и за здравето на своя град и да правят своя по-добър избор по отношение на покупка на нов автомобил, ползване на градския транспорт и визия за това какъв свят ще оставим на следващите поколения.

- Да се върнем на автосалона. Кои са най-големите новости в света на колите с ДВГ, които ще можем да видим на шоуто?

- В залите на Интер Експо Център ще бъдат изложени 189 експоната. От тях конвенционалните модели с ДВГ ще бъдат 86 автомобила.

- Кои са най-луксозните автомобили, които ще можем да разгледаме отблизо?

- За първи път в четвъртвековната история на софийския автосалон ще бъдат изложение 15 премиери, които са напълно нови автомобили, които не са представяни пред широката публика.

От премиум автомобилите могат да се видят BMW серия 8, Mercedes-Benz Q6, Mercedes- Benz SL и други.

Mercedes EQE

Снимка: Автомобилен салон София 2022

- Могат ли посетителите на Автомобилен автосалон 2022 да очакват подаръци и награди и какви ще са те?

- Всеки посетител печели едноседмична карта за фитнес от Pulse Fitness & Spa.

Провежда се анкетна карта с награди. Един от един от посетителите на изложението има невероятния шанс да си тръгне с нов автомобил. Изборът е между 4 автомобила с цена от 36 360 до 46 690 лева.

Посетителите ще избират измежду Ford Puma, KIA Stonic, Skoda Fabia и Peugeot 208.

Също така ще бъдат раздадени на посетителите награди под формата на ваучер за гориво на стойност 200 лв. от Shell България, 5000 бонус точки за карта Smart от Shell България, 2 броя едномесечни предплатени карти за фитнес от Pulse Fitness & Spa, както и 2 броя Pandora EYE с GPS, GPRS, LBS GLONASS тракинг устройство.

Билет за Автомобилен салон София 2022 може да закупите тук >>>

Автомобилен салон София 2022

Снимка: Автомобилен салон София 2022