"Да се явява подготвен за срещата. В подготовката се включва запознаването с публично достъпната информация за компанията и също за интервюиращия. Да бъде автентичен - да е себе си по неподправен начин", споделя най-важните си съвети към бъдещи кандидати за интервю, нашият следващ гост в поредицата ни "HR Кафе" Ирина Андонова.
Ирина Андонова отскоро се завръща в консултантския бизнес като старши консултант във Friisberg & Partners Bulgaria. Практическият й oпит в управлението на човешкия капитал започва още в края на миналия век - в McDonald"s в България и Украйна. Продължава с управленски и експертни роли в българска производствена и търговска компания (Miss Caprice Commerce) и веригата Office 1 Superstores International в страната, където тя отговаря за процесите подбор и обучение, а по-късно и за предоставяне на целия спектър от HR услуги. От 2005 г. до 2010 г., като мениджър "Развитие на хората" в "Каменица", Ирина се фокусира върху различни проекти свързани с ученето и управлението на таланта в организационна среда с непрекъснати динамични промени - докато компанията е част от най-голямата група в глобалната пивоварна индустрия (InBev, по-късно Anheuser-Busch InBev), а и след като става собственост на частния инвестиционен фонд (CVC Capital Partners) и оперира под името StarBev. След много кратко отсъствие за раждане и отглеждане на първото си дете, Ирина се завръща към HR предизвикателствата в бизнеса като консултант на свободна практика. От 2011 г. до 2014 г. работи като консултант директен подбор на управленски персонал. Следват други професионални изяви и работа в компании от различни бизнес сектори, като посоката остава непроменена - продължаващо учене и подпомагане на организациите за развитие на човешкия капитал.
Ирина е възпитаник на Софийския университет "Св. Климент Охридски", специалност "Руска филология", педагогически профил. Всяка свободна минута прекарва с дъщерите си и се срещат с приятели или пътуват, за да се отдават на любимите си спортни увлечения.
Специфичен опит и експертиза: Управление на таланта, организационно развитие чрез постоянно усъвършенстване на мениджмънт практиките. Практически опит и продължаващо партньорство с големи и средни бизнеси специализирани в предлагането на потребителски стоки и услуги, с технологични компании, и с редица фирми в тежката и фармацевтична индустрии.
- Има ли неудобни въпроси по време на интервю?
- Според мен няма неудобни въпроси. Всъщност професионалният интервюиращ не бива да задава неудобни въпроси. Винаги следва да ги задава само по същество и по уважителен начин. Щом информацията е важна за интервюиращия, значи той би трябвало да е подготвен в хода на разговора да създаде контекст, в който по уместен начин да успее да събере тази информация от интервюирания. Има провокиращи мисленето въпроси. На тях, разбира се е добре да бъде осигурено и нужното време за обмисляне на отговор. Само така интервюираният да може да предостави информацията, която се очаква от него, за да може интервюиращият да направи информирано решение.
- Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който се среща с консултант по директен подбор за управленски роли или се явява на среща-интервю?
- Да се явява подготвен за срещата. В подготовката се включва запознаването с публично достъпната информация за компанията, за интервюиращия (наистина е добре да знае с кого ще бъде проведена срещата, а не само да адреса и името на компанията), да е наясно с предмета на разговора (т.е. да си спомня детайлите за позицията, за която е проявил интерес), също така и да е отпочинал и позитивен за предстоящия разговор.
- Да бъде автентичен - да е себе си по неподправен начин. Да разбира, че това е среща, в която и двете страни следва да отговарят на въпросите без фалш и да не се опитват да създават различна представа у събеседника си от това, което всъщност кореспондира с реалността. Да дава логично обяснение на събитията, за които говори - т.е. да разяснява фактите през призмата на собствената си преценка и впечатления. Все пак целта и на интервюираният, и на интервюиращият в края на селекционния процес е "да си свършат работата", така че накрая "да си стиснат ръцете" или поне "да останат с приятен послевкус от запознанството си".
- Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси?
- Ние консултантите във Friisberg & Partners International Bulgaria всъщност наричаме хората, които ние търсим активно "целеви професионалисти". Възприемаме ги като такива поне до момента, в който те вече съвсем добре информирани и с ясна мотивация се включат в селекционния процес на клиентите ни. Чак тогава те реално започват своето кандидатстване за ролята, за която ние първоначално сме се свързали с тях. В отговор на въпроса Ви - важно е, наистина. Първоначалното впечатление може да бъде създадено само веднъж. Но винаги предопределя хода на разговора и бъдещите взаимоотношения. Може би затова народът казва, че "по вида посрещат, по ума изпращат".
- Какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода?
- Активните и мислещи хора като че ли са най-предпочитаните събеседници и нови попълнения в екипите. Независимо дали става въпрос за проектите, по които работим за клиентите на Friisbers & Partners International Bulgaria, или за нас самите като .
- Кое е надделявало досега в опита ви при избор на кандидат - дали съвпадението между очакваното възнаграждение и съответния бюджет или желанието за развитие в компанията?
- В различните ситуации, в които сме попадали с клиенти и кандидати, на въпроса Ви може да бъде даден различен отговор. Но като цяло, предполагам искате по-генерален отговор... Според опита ми до момента, водещите мотиви и от страна на клиентите ни (работодателите), и от страна на кандидатите са различни. Затова те като страни в преговорния процес по започване на съвместната им бъдеща работа се договарят индивидуално, без много-много намеса от наша страна. Но, ако такава намеса е необходима, ние нерядко съдействаме и активно. В най-общия случай винаги става въпрос за микс от критерии за избор, който трябва да бъде адекватно отразен от другата страна в преговорите. И никога не е важен само финансовият аспект.
- Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?
- Да, разбира се. Това е въпрос на взаимна гъвкавост и готовност за интензивна работа, наваксване или придобиване на нови знания и умения. Има много примери за подобни сполучливи решения - дори и сред най-инспириращите младото поколение лидери. Ако надникнем в биографията на Киану Рийвс от Холивуд или на Стив Джобс от света на технологиите, ще видим, че най-интересно е когато човек има дарбата и стремежа да се състезава със самия себе си. Точно това правят технологичните компании, отварям скоба - според мен това е най-интересната бизнес сфера дори само поради факта, че обожавам тяхното разбиране за конкуренцията като цяло. Повечето успешни ITC компании (и стартъпи и корпоративни формирования) се състезават основно със себе си и в този процес, те сякаш разтягат и избутват напред лимита на собствените си способности. И така развиват неподозирани нови сетове от умения в своите хора на борда, а в резултат на това - и невероятни реални постижения като говорим за бизнес резултати и реални продукти/услуги.
- Какви са впечатленията ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?
- Подкрепяме изцяло идеята - това е начинът човек да започне и да гради последователно своята кариера. Дори и в момента финализираме търсенето на стажант за нашия екип. Всички кандидати са добре дошли и със сигурност ще усетят същото отношение каквото имаме и към "целевите професионалисти" с многогодишен корпоративен опит.
- Какви позитиви и негативи виждате в работната атмосфера в компанията ви във времената преди Ковид и сега?
- Начинът на работа със сигурност се променя. Според мен лично организациите създават много по-гъвкави и дори по-удобни за хората в бизнеса начини на взаимодействие. Като че ли се създават възможности за подобряване на баланса между работата и личния живот. Нашите клиенти дори споделят, че с нашия подход за организационна диагностика Friisberg Network Advisory©, с който правим анализ на неформалната структура на комуникации и взаимоотношения в организацията, те откриват и обективират много свои нови "Covid-19 - обусловени" решения. Виждат как, къде и за кои хора новите пандемични условия на работа оказват най-осезаеми влияния, какво е отражението на информационното натоварване при ключови хора, колко са тесни каналите за взаимодействие между бизнес звената и т.н. Ето така, например, ние успяваме да сме полезни при катализирането на организационни трансформации и т.н.
- Какъв процент от служителите ви работят в хоум офис условия?
- Епидемиологично дисциплинирани сме и 50% от нас са си вкъщи, а другите - в офиса и в срещи с клиенти и с "целевите ни професионалисти". На следващата седмица или при необходимост се редуваме. Общо взето всеки петък се стиковаме помежду си, така че да не се смесват двете ни основни групи и да не се излагаме на излишен риск. Животът и бизнесът продължават, но с дисциплина, отговорност и загриженост за недопускане на нежелани последици.
- Промениха ли ви се критериите за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид?
- Не, твърдо не!
- Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?
- Мисля, че концептуалните дизайнери ще имат поле за изява, и че новите работни места ще са все по-приветливи и по-комфортни. Това се отнася и за домашните ни офиси.
НАЙ
Франция нареди на супермаркетите да информират купувачите за шринкфлация
Бизнес или ежедневно да се облечем на интервю за работа
Парламентът възложи на енергийния министър да предоговори споразумението с "Боташ"
На първо четене: Отложиха с година либерализацията на пазара на електроенергия
На първо четене: Отложиха с година либерализацията на пазара на електроенергия
Парламентът възложи на енергийния министър да предоговори споразумението с "Боташ"
Бизнес или ежедневно да се облечем на интервю за работа
Цанко Арабаджиев: В момента всеки четвърти кредит, който ББР отпуска, е за зелена инвестиция