Световният производител на бронирани автомобили International Armored Group ще инвестира 20 милиона лева в български завод в Индустриална зона - Бургас, на площ от 150 000 кв. м., с над 300 служители. Очаква се изграждането да започне в края на годината, а основното производствено хале да е завършено през 2024 г.

IAG е един от най-технологично напредналите производители в сектора. Има заводи в САЩ, Обединените арабски емирства и Турция. IAG осигурява бронирани превозни средства за организации на държавно ниво, вкл. ООН, НАТО, германските въоръжени сили, Space X и много други в цял свят. IAG е първата компания с най-високо ниво на балистична сертификация за бронирани автомобили - BRV 2009 VR7, както и NATO STANAG 4569, което означава, че гарантира опазване на човешкия живот и при атаки с експлозивни устройства и мини.

От 2021 година, IAG провежда изпитания за сертифициране на бронирани автомобили по стандартите на НАТО STANAG и в България.

Основател и собственик на IAG е българинът д-р Антон Стефов. Роден е в Благоевград. Завършил е "Машинно инженерство" във ВМЕИ, където е бил и преподавател. Има и офицерско звание. На 35 години емигрира в Канада, където създава първата си компания за брониране на автомобили. През 1996 г. основава International Armored Group, а днес в нея работят над 1000 души.

Д-р Стефов, защо точно сега решихте да инвестирате в завод в България - по време на икономическа криза, война в Украйна, световни проблеми с доставките и пр.?

Решението го взех много отдавна. Казвал съм го и преди, но за мен истинският патриотизъм означава реална икономическа подкрепа за родината. Да произвеждаш, да въвеждаш иновации, да развиваш специалисти, да плащаш данъци в България. Искам да подпомогна отбранителната ни индустрия, защото експертизата ми е в тази област - и защото мястото ми е тук, особено сега, когато страната е изправена пред много предизвикателства. България може да стане водещ производител и износител на бронирани машини. Сигурен съм, че можем да създадем и топ кадри - лично ще финансирам обучението им.

През последните години проучвахме възможностите, търсехме подходящи терени, анализирахме инвестиционната среда. По време на COVID-19 кризата беше трудно за нашия сектор навсякъде - намалено производство на двигатели, електроника и основни компоненти, намален транспортен капацитет между континентите, недостатъчни капацитети на контейнеровози, стачки... Въпреки това успяхме да се справим с поръчките към IAG навреме. Голяма част от тези проблеми продължават, но вече знаем как да се справим с тях. И най-важното - сега е моментът да се подкрепи държавата. Има трудности, но има и хоризонт. А войната извади на дневен ред и нуждата от по-добра, по-силна, по-модерна отбрана за всички държави.

Отчитате ли ръст в търсенето на бронирани машини?

Наблюдавам геополитическата ситуация от доста време. Търсенето на отбранителни средства расте от години и ще продължи да расте. Според прогнозите в различни международни доклади пазарът на бронирани автомобили ще нараства с 4-5% на годишна база. Отбраната става приоритет на все повече държави и организации, дори там, където няма пряка опасност от военни конфликти. Това е, защото силната отбрана възпира агресорите и в този смисъл е най-сериозният гарант за мир.

Имате заводи в още три държави, кое е предимството на България? Кое е по-лесно и кое е по-трудно за инвеститорите тук?

В България административните процеси са може би малко по-тромави, отколкото в чужбина. От придобиването на земята за инвестицията до първа копка например ще минат няколко месеца. В контакт сме и с Българска агенция за инвестиции за получаване на сертификат "Инвеститор Клас А". Всичко това ще отнеме време, но правителствените институции и община Бургас ни посрещнаха добре и работят много професионално, за да се случат нещата.

Огромно предимство на България в момента са условията за иновативен бизнес като нашия. Данъците са много по-ниски, отколкото в други подходящи за такова производство държави. Проблемът с кадрите съществува навсякъде, но IAG е добър работодател, който инвестира в хората си. Ще се справим.

Какъв ще е капацитетът на завода в България и какви точно бронирани автомобили смятате да произвеждате в него?

Всичките над 150 модела бронирани автомобили, които произвеждаме в САЩ, ОАЕ и Турция, ще се правят и у нас. Това означава тактически превозни средства, бронетранспортьори, автомобили за контрол на безредиците, за превозване на ценности, линейки, бронирани джипове и луксозни седани. Включително най-новото ни изделие за пехотата RILA 8х8, което пуснахме миналата година на международния пазар.

В кои държави са най-големите ви клиенти?

Те са по целия свят, не само в държавите, където има заводи и филиали на IAG, и не само в горещите точки на военни конфликти. По-голямата част от клиентите ни са правителствени и неправителствени организации от различни страни, но и международни организации като НАТО, ООН, ЕС. Много други клиенти не оповестяваме от съображения за тяхната сигурност. Затова и никога не отговарям в конкретика на подобни въпроси. Работата ни е да осигуряваме средства за опазване на мира, реда и спокойствието, както и да опазваме живота на хората. Както вече казах, добрата отбрана е една от най-важните гаранции за превенция на агресията и запазването на мира.

Тази инвестиция означава ли, че виждате потенциал и на българския пазар? Водили ли сте разговори с правителството за поръчката за бойни машини за пехотата, например?

Аз лично ще бъда много щастлив, ако можем да помогнем за модернизирането на българската армия, защото отдавна смятам, че страната има нужда от това. Ако има обществени поръчки, в които можем да се включим, ще се включим с най-доброто, което имаме, а с инвестицията в завода ще можем да си позволим и още по-добри цени от преди.

Виждам потенциал и за много партньорства тук. Изпитанията на бронирани автомобили, които правим заедно с нидерландските партньори от TNO от миналата година, са доста мащабни проекти, които ангажират и много български специалисти и ресурси. Всички данни и знания, които трупаме, ги предоставяме на българската държава безвъзмездно. Това е безценно ноухау.

Други възможности за партньорства има при поддръжката на машини. Когато се купуват бронирани автомобили, винаги трябва да се мисли за възможностите за гаранционно и следгаранционно обслужване за години напред. Ако машини, които се използват в България, се поддържат в чужбина, то те ще се оскъпят много повече, отколкото при използване на местен ресурс.

Вие самият бихте ли се върнали да живеете за постоянно в България?

Да живея някъде за постоянно не е много приложимо при мен, защото се налага да пътувам непрекъснато. Но имам дом в България, а скоро се надявам да прекарвам много повече време тук. След толкова години живот на няколко континента в крайна сметка разбрах, че мястото ми е най-вече в България.