Пътят на развитие за банките вече е ясен, смятат водещи експерти в бранша. И той е свързан с дигитализацията, използване на облачни технологии за съхранение на данни и внедряването на мобилни приложения като основен инструмент за банкова дейност.

В цифровата технология на бъдещето клиентите на банките ще харчат своите пари само когато решат, че това е удобно и сигурно. Те ще имат едно предимство-бързина на извършваните от тях операции. Именно скоростта на предаване на информация е основен вектор, който ще промени финансовия свят.

Ако се въведе предаване на данни през мобилна връзка до 10 гигабайта в секунда и повече, то това ще промени процесът на идентификация на клиентите на банките, защото те ще бъдат разпознавани мигновено, дори и визуално. Точно аудио-визуалният профил на всеки от нас ще бъде и банковата ни парола в бъдеще, твърдят експертите. Какво по-сигурно от това в банковите разплащания и преводи.

Картината днес

Това е в бъдещето, но и днес новите технологии променят банковия и финансов свят, особено в сферата на сигурността. Масовото въвеждане на токен устройствата е една от крачките по този път.

Безконтактните мобилни транзакции са гребенът на следващата вълна от дигитални плащания и услугата токен може да ги направи лесни и сигурни, казват от бранша.

Снимка: Shutterstock

Наричат токена електронен ключ с многостепенна система за защита на личните ви данни. Може да е с форма на приложение за мобилен телефон или като банкова карта.

За бъдещето на банковия сектор мислят и в Брюксел. Доказателството-PSD2 - ревизираната Директива за платежните услуги. Казано накратко, тя въвежда стандартизиране, интегриране и подобряване ефикасността на плащанията в ЕС, предлага по-добра защита на потребителя и насърчава на иновациите в сферата на плащанията и намаляване на разходите. Вероятно Директивата ще определя и развитието на сектора в ЕС в следващите години.

Какво ще се промени?

Директната връзка между търговеца и банките ще бъде възможна чрез приложен програмен интерфейс (API, Application Programming Interface). Използването на API е интересно, защото позволява иновативни компании да се свързват директно с финансови институции.

Клиентите, които имат сметки в различни банки, сега трябва да влизат в уебсайта на всяка от банките поотделно. С PSD2 се въвежда AISP (Account Information Service Provider), който ще ви позволи да виждате всичката информация от банките в един портал. Това е интересно, защото означава, че новите доставчици, не е задължително да са банки, могат да обединяват вашата информация за сметите ви на едно място и да налага специално съгласие от клиента. Това предлага доходоносни възможности за кръстосани продажби за тези нови доставчици.

В PSD2 се говори за "силна потребителска автентикация". Тя налага използването на два или повече елемента от следните три катеогирии: нещо, което потребителят знае (ПИН код); нещо, което потребителят притежава - телефон, смарт устройство и нещо, което потребителят е (например биометричните данни като пръстов отпечатък или лицево разпознаване).

Според Марк де Кастро, шеф на отдела за финансови анализи на IDC, въвеждането на методи за идентификация на клиентите от ново поколение и успех в битката за спечелване на доверието им ще струва на банките 20% повече от предишни години. Но повечето пари дават повече сигурност и спокойствие.

Кастро е категоричен, че много добре се възприема например идентификация през смартфон, която с помощта на отпечатък от палеца на съответния клиент. Друг вариант е разпознаване по лицето или по образец от гласа на клиента.

Снимка: Shutterstock

Това са така наречените "биологични системи", които извеждат сигурността на наистина ново равнище. Те освобождават хората от необходимостта да помнят много пароли и им дават сигурност, че проверката на личността им няма да бъде "пробита" от зложелатели и крадци.

Но не само мобилното банкиране ще използва биологични системи за изясняване самоличността на клиентите. Вече е на дневен ред и въвеждането на специални датчици в банковите салони или на банкоматите, за да се удостовери, че това е съответния клиент, който банката обслужва.

При мобилните разплащания  е добре да не се прави компромис със сигурността. Трябва да се има обаче предвид, че от голямо значение за потребителите е и да се запази балансът между защитата и удобството.

Според собственик на голяма софтуерна компания едно приложение може да бъде направено много сигурно, но да стане толкова неудобно за употреба от крайния потребител, така че на практика никой да не го ползва.

Дори субективно една банкова карта може да се скимира на банкомат, някой да я прочете пред вас или някакъв фалшив сайт да ви подведе да си въведете данните не където трябва. Докато по дизайн мобилните портфейли, ако са направени спрямо добрите практики и това, което им диктува регулацията, те са по-защитени по дефиниция, смята още експертът.

Къде сме ние?

В исторически план се наблюдава едно по-бавно навлизане на различните нови технологии за разплащания у нас. А по статистиките за употреба на мобилно и интернет банкиране нашият регион отново остава на дъното на класациите. "Миналия месец излезе статистиката за изтеклата 2017. България и Румъния бяха последни в Европа с 5 до 7% по използваемост (на тези услуги) от индивидуалните клиенти. Защо е така?

Подобни данни могат да се дължат на културни особености. Например при развитите пазари като Западна Европа, Скандинавия и Южна Корея потребителите отдавна са приели електронното плащане като основен начин за извършване на транзакции. Когато около 50-70% от населението използва подобни канали, то е много логично следващата стъпка, която предлага повече удобство - мобилният телефон - да се приеме бързо.

Прогнозата

Технологиите в мобилното банкиране и разплащане ще продължат да се развиват в две насоки: мобилни разплащателни средства и мобилни финансово-банкови инструменти. Преносимите устройства за разплащания са по-скоро експериментални и допълващи основните начини за извършване на транзакции и едва ли ще се наложат масово в близките години. Ще отнеме малко повече време за стабилизирането и налагането на тази технология. Има лек конфликт между маркетинг и реалност. Със сигурност това е бъдещето, няма спор. Въпросът е кога ще дойде това бъдеще. Защото има голяма разлика дали това бъдеще ще дойде след една-две години, или ще чакаме още 15 години.