Пазарът на просрочени задължения в България се завръща на нивата отпреди ковид кризата. Потребителите съумяват да изплащат по-голям среден размер, а делът на тези, които не покриват вноските си, намалява, съобщава компанията за управление на вземания "Фронтекс интернешънъл" (Frontex International), на която се позова БТА.

"След изтичането на мораториума върху потребителските кредити станахме свидетели на разумно потребителско поведение и стремеж на клиентите да се справят успешно със задълженията си. През 2021 г. плащанията нарастват и като абсолютен, и като среден размер, а хората все по-рядко прибягват до отстъпки, за да погасят изцяло своите кредити. В резултат от приключването на мораториума клиентите си дадоха сметка, че имат задължения, които рано или късно трябва да бъдат погасени. Може да се каже, че на този пазар пандемичната криза за физическите лица е приключила", коментира Лилия Димитрова, изпълнителен директор на компанията.

През 2020 г. 23,6 на сто от пълните погасявания са след поискана и направена отстъпка, докато през 2021 г. този тип плащания спада до 10,2 на сто. Това е недвусмислен знак за финансово стабилизиране на потребителите, посочват от компанията.

"Отчитаме спад както при тези, които са в реално затруднение, така и при хората, които, по една или друга причина, не желаят да възстановяват задълженията си. През 2020 г. над 30 на сто от потребителите бяха в реална невъзможност да плащат, докато към края на 2021 г. техният дял пада на 14 на сто", казва Лилия Димитрова. По думите ѝ, заявилите нежелание да покриват месечните си вноски също бележат леко понижение - от 18 на сто през ноември 2020 г. на 17 на сто към края на 2021 година. Поведението на тези клиенти не е толкова показателно, тъй като те традиционно биват водени от лични убеждения и мотиви, които не се влияят пряко от финансовото им състояние, пише в съобщението на фирмата.

"Отчетохме изключително силни януари и февруари, което е нетипично за традиционно трудните първи месеци на годината. Един от факторите за това е новият тип поведение, което наблюдаваме - немалко потребители бързат да изчистят задълженията си, за да си осигурят добро кредитно досие. Това им позволява да изтеглят нов заем от банка на изгодните в момента условия", казва Димитрова. По думите ѝ, тези клиенти избират различни методи, за да съберат необходимата сума - заем от роднини и приятели, консолидиране на стари задължения, продажба на имот. Така пред тях се отваря възможност да се възползват от евтините кредити днес - тенденция, която проличава и в отчетените от БНБ ръстове за 2021 година. От Централната банка към края на януари регистрират обем на жилищнитe ĸpeдити от 14,2 млpд. лв. - ръст от 17,9 на сто на годишна база. Πoтpeбитeлcĸитe ĸpeдити пък се равняват на 13,2 млpд. лв., или покачване с 11,2 на сто cпpямo янyapи 2021 г.

"Потребителското поведение демонстрира и подобрено икономическо състояние, и повишена сигурност. Ако през 2020 г. се е наблюдавало притеснение дали ще могат да запазят работата си, днес сме свидетели на възстановяване на икономическата активност, а оттам - по-голяма възможност да се обърне внимание на изплащането на стари задължения", допълва Димитрова.

По данни на "Фронтекс интернешънъл", средната вноска, която правят клиентите през януари 2022 г., е с около 13 на сто по-висока спрямо ноември 2020 г. Най-значителни вноски правят жителите на Варна, Добрич и Смолян, а най-малко съумяват да погасяват в Монтана, Русе и Хасково. Нараства и средният размер на задълженията в страната, който към настоящия момент е 2682 лева при 2218 лева в края на 2020 г. Варна отново води класацията на градовете с най-съществен среден дял на необслужваните вземания - 3732 лева. Най-малка е тази стойност в София-област - 1900 лева. По отношение на броя нередовни платци след София-град се нареждат Пловдив, Варна, Враца, Монтана, Плевен, Стара Загора.

Потребителски кредити, ипотеки и кредитни карти са основните продукти, които формират общият обем на необслужваните заеми, сочат още данните на "Фронтекс интернешънъл". Мъже са повечето потребители в просрочие у нас - 60 на сто. Хората между 40 и 49 години формират най-голямата група клиенти както като брой, така и като общ обем непогасени задължения. Най-скромен дял имат младите потребители - тези до 29 г., както и хората над 70 години.