Бъдещето на финансовите услуги е в дигитализацията им. Тази истина отдавна вече е кредо на водещите компании в бранша и реално има защо. Според експерти всички индустрии в света вече са готови за дигитална трансформация - някои повече, други по-малко, но всички се насочват натам, независимо от скоростта. А фирмите, които са по-напред в това отношение, са значително по-печеливши.

Това обяснява и значителните инвестиции, отделяни в света за дигитализация. Данните за 2016 година показват, че компаниите, предоставящи финансови услуги, инвестират 32 млрд. долара в дигиталната трансформация на бизнеса си. След тях се нарежда публичният сектор с 20 млрд. долара инвестиция, а на трето място - телекомите и медийните организации с инвестиция от 19 млрд. долара.

Топ мениджърите в много индустрии използват новите технологии като решения за бизнес анализи, мобилност, социални мрежи, умни устройства и за да променят отношенията с клиентите, вътрешните процеси, бизнес моделите.

Дигиталната трансформация стои в челните редици на списъка със задължителни следващи стъпки на бизнесите и за това си има причина. Светът се променя бързо. Според анализ на Boston Consulting Group в последните 50 години средната продължителнсот на живота на корпорациите е спаднал от 60 на 15 години. От глобализацията и бързия технологичен напредък до постоянно променящите се изисквания за удовлетворение на клиентите, посланието е ясно: дигитализирай се или фалирай. Всеки трябва да се заеме с дигиталната трансформация или рискува да няма бъдеще.

Къде е България?

Страната ни е класирана на 58-мо място от 115 държави в годишната класация за дигитализация на бизнеса на световния лидер в застраховането на търговски кредити -Еuler Hermеs. Губим две позиции през 2018 година спрямо предишната 2017 година, когато сме на 56-то място.

Топ три на водещите държави е САЩ, Германия и Холандия. По-напред от България са почти всички държави от нашия регион-Гърция, Турция, Румъния, Сърбия и Хърватия.

 Защо финансовият сектор е начело в дигитализацията?

В този сектор дигитализацията в услугите се изразява като освобождаване на повече време на служителите за продажби и контакт с клиентите. И това е само началото. Следва дигитално идентифициране на клиентите, онлайн услуги и консултации, по-лесен достъп до банкови експерти.

Проучване на Mastercard, направено сред граждани от 11 европейски държави, показва, че удобството е най-важното предимство за използването на електронно банкиране, като ключови фактори са спестяването на време (70%) и лесната употреба (59%).

Шест от десет европейски потребители приветстват дигиталните решения и вярват, че дигитализацията на банковата индустрия я прави по-удобна и по-сигурна. Това означава, че дигитализацията увеличава доверието и броя на клинетите на съответната компания в сектора. При острата конкурентна среда ,това не е за пренебрегване. Проблемът с ъс сигурността също изглежда е на вниманието на институциите-в ЕС вече действа системата за защита на личните данни General Data Protection Regulation (GDPR).

Какво ще стане с банковите офиси?

Променят се и банковите офиси, някъде по-бързо, другаде по-бавно. Британската банка Monzo вече е 100% дигитална и предлага услуги като плащане на сметка през Андроид с пръстов отпечатък и изцяло разчита на смартфоните на клиенитте си за своите дейности. Те обявиха наскоро ,че вече имат над 600 000 клиенти, които използват техните дебитни карти и управляват парите си от всяка точна на планетата.

"Когато решите да банкирате с Моnzo, вие се доверявате на нас. И ние вярваме, че това означава, че трябва да сме прозрачни и отговорни пред вас", пишат на сайта си те.

И обявяват в годишния си доклад, публикуван в началото на 2018 година- разходите на банката за управлението на една сметка на потребител са намалели от 65 паунда през септември 2017 на 30 паунда през февруари 2018 и прогнозата е да паднат до 15 паунда през юни 2018 година.

Бъдещето е вече тук, сега е моментът да се възползваме от него, за да оцелеем в следващите години. Това е обяснението за интереса към дигитализацията на световната икономика и то добре се разбира от хората с перспективно мислене.