Човечеството винаги е било запленено от мисълта да комуникира с други светове и цивилизации, дори и с такива, които то е създало само. Още от появата си през 20-те години на миналия век - като термин от научната-фантастика - роботите започват да заемат все по-голяма роля в създаваното от човечеството изкуство. За тях са написани много книги и заснети много филми. Едва от скоро обаче роботите започват да напускат полето на човешката фантазия и въображение и да навлизат в ежедневната ни реалност.

Първите взаимодействия осъществени между хората и роботите са между работници и машини с някакво ниво на автоматизация. Но това не е истинско общуване, а и автоматизираните машини не са точно роботи.

Може би първата среща между роботите и човека се осъществява в средата на 90-те години на миналия век, когато се появяват първите чат ботове. По същество това са компютърни програми, разполагащи с определен алгоритъм, който им позволява да отговарят на въпроси и да водят разговор.

Всъщност в средата на 90-те се появява термина чат бот, но през 1966 г. на бял свят излиза ELIZA - първата програма, можеща да задава въпроси.

Първите чат ботове се оказват създадени единствено с експериментална цел или за забавление. Те не могат да водят същински разговор, а отговорите им често са глупави.

Развитието в областта на изкуствения интелект, невронните мрежи, машинното обучение и самообучение и появата на огромни масиви от данни, достъпни за разработчиците, водят до появата на ново и много по-усъвършенствано поколение чат ботове.

Те използват огромното количество информация, съдържаща се в интернет, могат да се самоусъвършенстват, а различаването им от истински човек въобще не е лесна задача. За разлика от своите първообрази, съвременните чат ботове са много по-практични, а употребата им може да промени цели индустрии.

Очаква се до средата на века по-голямата част, а може би дори и всички работници в колцентровете да бъдат заменени от чат ботове. Всъщност, чат ботовете вече са започнали да навлизат и обещават да донесат големи промени.

Днес чатботовете са много по-практични, достъпни и завладяват социалните мрежи

Снимка: Shutterstock

Как чат ботовете ще променят финансовите услуги

Налице са всички признаци, че финансовата индустрия ще бъде трансформирана от навлизането на изкуствения интелект, а чат ботовете ще играят съществена роля в бъдещата промяна.

На първо място въвеждането на чат ботове ще бъде в услуга на потребителите. Вместо да разговарят с кол център, намиращ се на стотици километри от тях, клиентите ще говорят с чат бот или виртуален асистент, който ще има достъп до всичката необходима информация - без риск да я забрави.

Изкуственият интелект ще може да извършва проверки за частица от секундата, докато си говори с вас, заради което ще ви спестява и доста време. Анализаторската агенция Gartner прогнозира, че до 2020 г. чат ботовете ще бъдат отговорни за повече от 85% от взаимодействията с клиентите. Така например, Bank of America вече е въвела своя чат бот - Erica, като приложението се използва от над 25 милиона души. В България иноваторът в тази област е "Пощенска банка", която разработи първия банков кредитен чатбот у нас - EVA.

EVA е първият банков чат бот в България

Изкуственият интелект използван от банките ще бъде и по-ефективен, защото освен да разполага с множество данни, може и да ги анализира, като ви предлага много по-изгодни за самите вас оферти.

Освен това, той е на линия 24 часа в денонощието и вие може да получите исканата от вас информация в извънработно време - дори късно вечерта.

Тъй като все повече хора прекарват по-голямата част от времето си в интернет и са свързани със социалните мрежи, то чат ботовете са много по-лесно достъпни - не трябва да ходите до офис или да звъните на различни отдели, чакайки евентуално прехвърляне, само за да разберете това, което ви интересува. Чат ботовете са винаги до вас - като приложение в смартфона, в интернет и дори във Facebook.

Самите банки също имат изгода от въвеждането на изкуствен интелект и чат ботове, защото повишават ефективността си. Например, JPMorgan Chase наскоро въведе платформа за извличане на данни от правни документи. Това, което някога е отнемало на банката 360 000 часа анализаторски труд, днес става за секунди. По същия начин германската банка Commerzbank проучва начините, по които AI може да пише доклади от анализатори. HSBC пък бе съобщила, че смята да въведе ботове-полицаи, които да следят за пране на пари и други нелегални дейности. На практика изкуственият интелект ще направи финансовите услуги и по-честни.

В близкото бъдеще чат ботовете ще започнат да извършват транзакции и освен да ви информират, да извършват исканото от вас. Barclays Bank е тръгнала по този път, като в момента разработва чат бот за транзакции.

Плюсове и минуси

Както всяко едно нещо, така и чат ботовете си имат своите плюсове, но и своите минуси.

От една страна, чат ботовете са по-ефективни, спестяват време и финанси, по-лесно достъпни са, не се уморяват, не забравят и могат да анализират информация за секунди.

От друга страна обаче клиентите все още предпочитат да общуват с човек, защото разговорът с машина им се струва малко или много странен. Експертите смятат, че докато някои ще бъдат по-щастливи, че с транзакциите им се занимава робот или програма, то други ще имат проблеми с доверието и ще им бъде много трудно да повярват, че изкуственият интелект няма да ги подведе за нещо.

Един изкуствен интелект би гарантирал много по-високи нива на честност и съвестност, но премахнатият риск от корупция води до нов такъв - опасност от хакване.

Чатботовете са много по-достъпни и ефективни, но работата им зависи от мобилните мрежи, интернет и електричеството

Снимка: Shutterstock

Софтуерните експерти обаче заявяват, че хакването на един изкуствен интелект, който постоянно се самообучава и самонаблюдава е почти невъзможно. Възможно е обаче той да бъде подхранен с грешна информация, но това е риск, който може да бъде изключен още в тестовите фази на чат бота или програмата.

Съществува и риск изкуствения интелект и роботите да отнемат много работни места и да доведат до безработица, но експертите успокояват, давайки за пример индустриалната революция - новите машини не са довели до безработица, а са създали нови работни места и възможности за развитие.

Може би най-същественият минус на чат бота и изкуствения интелект е, че той е зависим от електричеството и наличието на интернет. Това означава, че ако възникне срив в една от тези инфраструктури, то за помощ ще можете да се обърнете единствено към "добрите, стари" хора.

Въпреки това, извън екстремните обстоятелства и катаклизми, изкуственият интелект, чат ботовете и роботите имат всичките предимства спрямо човека, а общуването с тях много по-полезно и безкористно. Експертите са единодушни, че бъдещето на човечеството вече е обвързано с развитието и бъдещето на изкуствения интелект и роботите.