За 11 години икономиката и бюджетът са загубили 1,145 млрд. лв. заради забавянето на инвестиционни проекти основно заради процедури по опазване на околната среда и референдуми. Това заяви на пресконференция икономистът Красен Станчев, който представи изследване по темата на КС2 ЕООД по поръчка на Министерството на околната среда и водите (МОСВ).

Проучването включва периода от 1 януари 2007 г. до 31 януари 2018 г. и оценява разходите за икономиката, фиска и обществото.

Конкретно са анализирани казуси като отложени вложения в находища на полезни изкопаеми - Ада Тепе до Крумовград (злато), Трън (злато и сребро), Генерал Тошево и Брезник (природен газ); планове за управление на Национален парк "Пирин" и Природен парк "Витоша"; строителството на магистрала "Струма". Загубените работни места надхвърлят 30 хил., твърдят авторите на изследването.

Според представените данни общият ефект на пропуснатите ползи за целия период е оценен приблизително на 1,145 млрд. лв. при допускане за забавяне средно от 2,5 г.

Тук се включват пропуснато потребление за 343 млн. лв., отрицателни фискални ефекти за 277 млн. лв. (несъбрани данъци), спестявания на населението за 147 млн. лв. 

Всеки ден отлагане или прекратяване на проект води според изследването до загубената нетна полза за обществото и икономиката от почти 1 млн. лв. на ден.

Авторите на доклада твърдят, че трайно пропуснатите ползи от отхвърлени или отложени инвестиции за дълъг период надхвърлят 2 млрд. лв. и могат да бъдат сравнени със загубите от природни бедствия и промишлени аварии за периода 2010-2017 г.

За 11 години общият отрицателен икономически ефект като дял от БВП е 0,39%, заяви икономистът Димитър Чобанов. Общо отложените инвестиции за периода 2007-2017 г. се оценяват на над 6 млрд. лв.

За 5 години забавено строителство загубите на гориво при престой в задръстване в участъка Бургас - Слънчев бряг за една година са оценени над 22 млн. лв.

В проучването се допълва, че отлагането на нов План за управление на НП Пирин не позволява актуализацията на концесионния договор. Това спира възможността за двойно увеличение на концесионно възнаграждение: при средно около 180 хил. лв. за първите 14 години до проектно 350 хил. лв. при промяна на договора. Така пропуснатите ползи се оценяват на 240 хил. лв.

Икономистите казват, че възстановяването и развитието на Витоша, местността около връх Ком в Стара планина и обновяването на съществуващи ски дестинации от местно значение ще изисква между 115 и 125 млн. лв. Ако към тях се добавят и ограничените инвестиции на националните и природни паркове, отложените инвестиции са между 230 и 245 млн. лв. за пет години.

Красен Станчев коментира, че при изграждането на магистрала "Струма" смъртността заради катастрофи ще намалее три пъти. Според проучването за последните пет години загиналите на автомагистрали са средно около три пъти по-малко от тези, които умират на първокласни пътища. По-конкретно в Кресненското дефиле на година загиват между 5 и 10 души.

Щетите от загуба на човешки животи в този участък на магистралата достигат 11 млн. лв. на година, като тук не може да бъде изчислена загубата за семействата.

Запитан могат ли да бъдат изчислени загубите за обществото и региона при евентуално замърсяване на почвите и водите в Добруджа Красен Станчев заяви, че според международен консорциум от геолози рискът е сравним с това "да излеете една бутилка кола в язовир "Искър".