Банките насърчават клиентите си все повече да използват дигитални канали и иновационни решения, чрез интензивно технологично развитие на електронните платформи. От своя страна, клиентите все повече оценяват предимствата на модерните форми на банково посредничество, неговата бързина, удобство и също ниската му цена.

В рамките на 2020 г., вследствие на ускореното дигитализиране на основни банкови и застрахователни процеси, банките в страната представиха на потребителите си редица услуги, улесняващи ежедневието им и не без значение - ограничаващи контактите им с хора и посещението на банкови и застрахователни клонове.

Анализ на поведението

Наскоро Пощенска банка стартира иновативна услуга за комуникация със своите клиенти. С помощта на изкуствен интелект платформата Salesforce анализира с изключителна прецизност поведението и очакванията на клиентите, което това позволява изграждането на индивидуален подход в контакта с тях.

Системата гарантира, че всеки потребител ще получава в точния момент информацията, от която реално се нуждае. Това се случва чрез създаването на т.нар. "потребителски пътеки", в които клиентът "влиза" и в зависимост от услугите и продуктите на банката, които използва, той започва да получава персонализирани съобщения, които го насочват и му напомнят, какви са следващите важни стъпки във взаимоотношенията му с банката.

Платформата ни осигурява 360-градусов поглед върху нашите клиенти, като ни дава ценно знание за продуктите и услугите, които използват, за дигиталните им навици и предпочитания. Това ни позволява да предвиждаме и разпознаваме техните конкретни нужди и да формулираме най-добрите решения, като използваме правилните канали, за да достигнем до тях, коментираха от Пощенска банка.

Например, ако клиент кандидатства за жилищен кредит, той ще стане част от "потребителска пътека", която ще му осигури информация за всеки етап на сделката и "ще го води" в целия процес, за да знае във всеки момент какво трябва да направи преди и след усвояването на кредита.

Достъпност

В условията на кризата Уникредит Булбанк пренесе в телефонния си център процесите за обслужване и днес голяма част от услугите на банката за индивидуални клиенти са достъпни с обаждане по телефона.

Дигиталните услуги на УниКредит Булбанк ще стават все по-достъпни и предпочитани от клиентите на банката. Целта на УниКредит Булбанк остава непроменена - да предоставяме лесно банкиране с висока добавена стойност за нашите клиенти. Наблюдавайки промените в потребителското поведение смятам, че и те очакват това от нас, коментира Джакомо Волпи, директор Банкиране на дребно в УниКредит Булбанк.

Банка в телефона

Нова финкционалност на Мобилното банкиране на Райфайзенбанк позволява планиране на разходите, на база анализ на плащанията, тегленията и преводите в различни категории. Клиентът може да активира услугата "анализи" по желание, за да види какви са били месечните му разходи в супермаркета, за здраве и спорт, на бензиностанции, плащане на сметки, вноски по кредити или друго.

Банката отдавна се премести в телефона и вече всеки четвърти клиент банкира през приложението. Постоянното добавяне на нови функционалности дава много повече възможности и нови преживявания в сравнение с традиционното банкиране, казва Мариела Атанасова, директор Индивидуално банкиране в Райфайзенбанк.

Спрямо края на 2019 г., делът на клиентите, ползващи мобилното банкиране, се е удвоил, обясниха от банката. На месец през приложението се правят близо 280 хиляди трансакции, като всяка минута клиентите на банката правят средно по 7 плащания през RaiMobile.

Имотен консултант

Услугата "Намери си нов дом" позволява на клиентита на ОББ лесно и бързо да направят мобилна връзка със сайта ubbforhome.bg през приложението ОББ Мобайл. Апликацията може да даде информация за максимална цена на имота, която клиентът може да си позволи въз основа на ипотечни заеми и лично участие, както и максималния срок за погасяване на заема - критерии, предварително зададени от потребителите.

Платформата дава информация за характеристики на избрания микрорайон на имота като данни за гъстотата на населението и демографския му профил. Тя описва кои училища, паркове, транспортни линии се намират в квартала, а също и колко банкомати, фитнес зали, магазини за хранителни стоки и аптеки има наблизо. В допълнение няколко индекса оценяват и чистотата на въздуха.

"Това е поредното надграждане на дигитализираните процеси, интегрирани в мобилната апликация ОББ Мобайл", заявиха от ОББ.

Видео банкер

Fibank предлага услугата "Видео консултация" за физически лица, които се интересуват от кредитен продукт на банката. С използване на услугата, те могат да получат съдействие и информация, свързани с кандидатстване или ползване на ипотечен или потребителски кредит, кредитна карта, овърдрафт по дебитна карта или банков пакет.

В предизвикателната обстановка, в която ни постави пандемията от коронавирус, "Видео консултация" гарантира необходимата гъвкавост за виртуален видео/аудио разговор със служител на Fibank и осигурява на клиентите спокойствие и удобство, коментираха от Fibank.

Очакванията са кредитните институции да увеличават все повече високотехнологичните си предложения - вече не само за гражданите, но и за фирмите. Според експертите дигитализацията ще принуди, както банките, така и техните клиенти да се фокусират все повече върху киберсигурността, а друг ефект е, че те ще настояват и за все по-дигитална публична администрация.