Президентът Георги Първанов взе решение за обнародване на Закона за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, съобщиха от прессекретариата на държавния глава.
Според президента въпреки многобройните проблеми, които законът поражда, това решение е един необходим компромис, за да не се засегнат интересите на някои категории граждани. Ще пострадат работещите при тежки условия на труд, защото новоотпусканите от началото на годината пенсии биха били значително по-ниски от тези на пенсиониралите се при същите условия, но до края на тази година.
Ще бъдат засегнати голяма част от безработните, защото таванът на обезщетенията за безработица няма да отпадне от началото на годината и хората ще получават значително по-ниски обезщетения, отколкото сега. Поради тези причини държавният глава не се възползва от правото си да върне закона за ново разглеждане от народните представители.
Същевременно обаче българските граждани трябва да знаят, че много от "нововъведенията" в осигурителния кодекс ще имат сериозно отражение върху тяхното социално положение, се посочва в съобщението. Според промените в закона освен прехвърлянето (вече наведнъж) от професионалните фондове на парите от индивидуалните партиди на хората, се предвижда и превеждането в НОИ на ежемесечните вноски от 12 на сто и 7 на сто за ранно пенсиониращите се до 31 декември 2014 г. Дори да бъдат оставени на страна експертните спорове и политическите квалификации дали това е кражба, национализация или посегателство върху частната собственост, президентът отбелязва, че при изграждането на пенсионния модел от 2000 г. е била допусната съществена системна грешка.
Според президента, прави чест на сега управляващите, че поставиха проблема, но това, което се предприема, не решава, а задълбочава недостатъците на пенсионния модел. Положителното е, че за разлика от някои страни, които изцяло и завинаги конфискуваха активите на пенсионните фондове, решението на правителството и на парламента е частично и временно - до края на 2014 г., което дава възможност да се търсят други, по-добри алтернативни пътища и мерки, отбелязва Георги Първанов.
Държавният глава смята, че прехвърлянето на професионалните фондове към НОИ десетки години след тяхното създаване и утвърждаване не е най-разумното решение. Това според него ще създаде недоверие не само към пенсионната система, но и към законността и инвестиционния климат в страната. По-добро и по-справедливо решение, според президента, е при ранното пенсиониране НОИ и професионалните пенсионни фондове да плащат пропорционална част от общата пенсия, която да съответства на времето и/или на размера на направените вноски във всеки от тях. Той припомня, че до 2000 г. по-високите вноски се превеждаха изцяло в НОИ, а и сега това се прави частично. Би било крайно несправедливо от определена дата - независимо от коя, единствено фондовете да плащат ранните пенсии или само НОИ да продължи да плаща, е позицията на президента. С приетия закон се извършват редица други промени в действащата осигурителна и пенсионна система и се предприемат главно мерки за нейното финансово стабилизиране и намаляване на значителния бюджетен дефицит. Относно промяната на условията /за стаж и възраст/ за придобиване право на пенсия, президентът отбелязва, че са необходими плавни, предвидими и поносими промени в дългосрочен период, така както бяха подкрепени и от социалните партньори на правителството в споразумението от ноември. Държавният глава обаче намира за неприемливо отпадането на т. нар. точкова система за пенсиониране още от началото на 2011 г., което противоречи на споразумението. С това решение реално и неочаквано се ощетяват хиляди работещи, които са се надявали да се пенсионират през 2011 г., но в последния момент - броени дни преди това, управляващите ги задължават да работят още години наред или да си откупят на висока цена стажа и пенсията, отбелязва Георги Първанов.
Според закона сумата за закупуване на стаж трябва да се изплати наведнъж, както и се отменя популярна сегашна мярка за разсрочено изплащане от пенсията на осигурителните вноски за закупения осигурителен стаж. Подобна мярка влиза в остро противоречие и с духа на пенсионното законодателство, което задължително следва да бъде стабилно - условията за пенсиониране в началото на осигуряването да бъдат или същите при пенсионирането, или променени достатъчно рано, за да могат хората да планират своевременно своето поведение и своя живот, смята президентът. В период, когато хората трябва да получават признание за труда си, те биват наказвани.
От всякаква гледна точка - социална, политическа, хуманна и цивилизационна, това е недопустимо поведение към работещите от страна на сега управляващите, смята държавният глава. Според него през следващата година, а и след това, могат да се потърсят и аргументират алтернативни виждания, в т.ч. и за възстановяване на усъвършенствана точкова система.
Законът показва, че в него могат да се открият както преки противоречия с Конституцията на страната, така и несъответствия с принципите на социалната държава, посочва Георги Първанов. Според него неприемливо е задължителното обществено осигуряване за безработица да се поставя в зависимост от каквито и да е програми. Георги Първанов отбелязва , че има и други оспорими решения, макар че не всички те противоречат на Конституцията или на международни актове. Те са или сериозно посегателство върху социалната закрила на гражданите като намаляването на продължителността на изплащането на обезщетенията по краткосрочното обществено осигуряване след прекратяването на правоотношението, или съдържат вътрешни противоречия - относно средствата по индивидуалните партиди на осигурените за ранно пенсиониране починали лица.
В приетия закон има и разпоредби, целта на които е да се подобри адекватността и да се повиши размерът на пенсиите, но те са отложени далеч във времето и тежестта на разходите се прехвърля на следващи правителства, отбелязва държавният глава. Президентът Първанов подчертава, че решението за обнародване на промените в осигурителния кодекс в този му вид, въпреки многобройните му несъвършенства и оспорими разпоредби, е един необходим компромис заради интересите на работещите в тежки условия на труд и на безработните лица.
Това обаче не означава отказ от възможността редица разпоредби на закона, които противоречат пряко на Конституцията или на принципите на социалната държава да бъдат атакувани пред Конституционния съд.